tiistai 2. marraskuuta 2010

Liigaerotuomarin etuja heikennetään ensi kaudella?

Nimettömästä lähteestä saamani tiedon mukaan miesten liigaan olisi mahdollisesti ensi kaudeksi tulossa ykkösdivisioonassa käytössä oleva matkustussääntö, jonka mukaan erotuomari ei enää voisi matkustaa omalla autollaan peliin ainakaan siten, että matkasta voisi laskuttaa normaalisti. Tarkoituksena on ilmeisesti pakottaa erotuomarit joko vuokraamaan auton yhteistyökumppanilta X tai ottamaan takkiinsa kuluissa.

Erotuomarointi ei ole pelkkä harrastus, mutta ei myöskään pelkkä tulonlähde. Se on jotain siltä väliltä: mukava laji, josta myös vähän maksetaan kipurahoja. Väitän, että kovin moni ei tekisi tätä ilman mitään korvausta, mutta tuskin kukaan tätä rahasta tekee. Väitän myöskin, että nykyinen korvaustaso ja matkustuskäytäntö miesten salibandyliigassa on varsin kohtuullinen. Mikäli säästöleikkuri iskee matkustuskorvauksiin siten, etteivät erotuomarit enää edes saa päättää, ajavatko he otteluun omalla turvallisella henkilöautollaan vai jollain pienellä koslalla marraskuun pimeydessä, alkaa lajin houkuttelevuus olla vähän niin ja näin.

Ykkösdivisioonassa matkustussäännön taustalla oli mahdollistaa erotuomareiden liikkuvuus alueellisten rajojen ulkopuolelle kohtuullisin kustannuksin tilanteessa, joissa otteluissa käy vain kourallinen katsojia. Perustelu on pätevä divarissa, mutta kestämätön liigassa. Salibandyliigan erotuomarit ovat iät ja ajat ajaneet omalla autolla ja peleissäkin käy kuitenkin joitain satoja ihmisiä, eikä liigaa ja divaria voi verrata tässä asiassa keskenään. Toivon, että uusia säästöjä pohtivat henkilöt tulevat ottaneeksi huomioon, että erotuomaritoiminnan on oltava houkuttelevaa. Jos houkuttelevuus kärsii, taso laskee. Se on niin yksinkertaista.

post scriptum: liigan erotuomarit ovat työsopimussuhteessa liigaan nähden (Tjurin 2001 ss.). Sopijakumppani ei voi yksipuolisesti heikentää työsuhteen ehtoja. Tähänkin voi joku oikeuttansa peräänkuuluttava erotuomari tarttua, jos etuja aletaan karsia.

23 kommenttia:

  1. Sama organisaatio teki jo heikennyksen liittoerotuomareiden kohdalla nimittäin käytäntö ei ollut kauden alussa voimassa. Yksittäisen henkilön asiaan puuttumisen sijasta, tässä olisi paikallaan kollegtiivisempi keskustelu liigan suuntaan.

    VastaaPoista
  2. tässä pitäisi nousta yhteen rintamaan talvisodan hengessä!

    VastaaPoista
  3. Kyllä näin kakkosdivarijoukkueen näkökulmasta tuntuu pöyristyttävältä, kun tuomarin perusmaksu peliltä on sen 70e (peli kestää 2h) ja tämän päälle tuomari laskuttaa matkoistaan parhaimmillaan reilusti yli varsinaisen korvauksen, jolloin yhteiskorvaus on parhaimmillaan ollut sen 200e... Kyllä luulisi lähempääkin löytyvän tälle tasolle parempia tuomareita, sillä kaukaa tulleet yksilöt eivät mitään erikoisia ole olleet.

    VastaaPoista
  4. Et-palkkio on liigassa 150e ja siihen päälle arkikorvaus 20/40e. Tähän vaikuttaa matka/ajat. Pystytkö todella väittämään, että palkkion suuruus kokonaisuudessaan on liian pieni. Kyllä ottelusta jää hyvä korvaus.

    Miksei esim. vuokara-autoja voi käyttää? On ymmärrettävää, että kulut halutaan järkeviksi. Turhasta ei kannata maksaa. Autot vuokraamoista tuskin ovat ihan huonoja ja pääsääntöisesti ajelu tapahtuu aika hyvillä teillä..

    Jos vaikkapa ajat Tampereelta pk-seudulle arkena piippailemaan peliä, niin kyllä siinä saa aika hyvän korvauksen ja " tuntipalkka " on kohdillaan.

    VastaaPoista
  5. Ymmärtäsin jos tuomareiden tasoa myös tarkkailtaisiin .. suomessa on todella luokattomia tuomareita ja sitten myös todella hyviä tuomareita.. mielestäni ensimmäiseksi pitäisi karsia ne puusilmät pois ja jatkaa normaaliin malliin eli seurat maksavat tuomarille kulut jne.. Liigassa jokaisella paikkakunnalle 1 kunnon tuomari ja toinen voisi vaikka matkustaa paikalle.. mutta se että matkustellaan omalla autolla satoja kilometrejä niin se kuulostaa kyllä ihan rahastukselta harrastuksen varjolla....

    VastaaPoista
  6. 4. marraskuuta 2010 2.53
    Anonyymi kirjoitti...
    Et-palkkio on liigassa 150e ja siihen päälle arkikorvaus 20/40e. Tähän vaikuttaa matka/ajat. Pystytkö todella väittämään, että palkkion suuruus kokonaisuudessaan on liian pieni. Kyllä ottelusta jää hyvä korvaus?

    Oma mielipide: Mielestäni palkkiotaso on kohdallaan, mutta heikennykset ovat kyseenalaisia, ja myös tapa jolla niitä valmistellaan ilman erotuomarisektorin tietämystä.

    Anonyymi kirjoitti: mutta se että matkustellaan omalla autolla satoja kilometrejä niin se kuulostaa kyllä ihan rahastukselta harrastuksen varjolla....

    Oma mielipide: Kysymyksessä on kulukorvaus, joskin varmaankin jotain jää erotuomarinkin taskuun. Raha ja harrastus ovat tässä toiminnassa mielenkiintoisessa kytköksessä toisiinsa. Tuomareiden tasoa tarkkaillaan, mutta mitä huonommat edut, sitä vähemmän alalle on pyrkiviä ja sitä vähemmän hyviä tuomareita.

    VastaaPoista
  7. Yllätys, että kun tällaisesta asiasta joku kirjoittaa, niin alkaa mahoton itku ja osalla porukasta on heti humalat ja maltaat sekaisin. Ensinnäkään tässä ei puhuttu mistään kakkosdivarin peleistä, joten pysyttäisiinkö asiassa. Toisekseen, arkimatsi jossain vähänkään kauempana johtaa siihen, että tuomari joutuu ottamaan töistä vapaata päivän/puoli päivää, jolloin on ihan oikeus ja kohtuus, että myös noita palkanmenetyksiä voi hieman peittää kulukorvauksilla. Kai nyt tajuatte, että jos lähdetään 200-300km päähän arkena viheltämään, pitää töistä poistua puolilta päivin, mikä lohkaisee heti 100€ palkasta pois. Paluuhan on sitten joskus puolen yön paremmalla puolella. Ottelukorvauksen kun jyvität tuohon, niin ei se nyt tuntia kohden mitään ihmeitä tee. Vuokra-auton kanssa toimiminen aiheuttaa aina lisää ajanhukkaa, kun se pitää hakea jostain ja palauttaa jonnekin paikkaa, joka ei välttämättä ole lähelläkään tuomarin omaa kortteeria.

    VastaaPoista
  8. Tekstejä sen enempää kommentoimatta tervehdin ilolla tällaista blogia!

    Kudos Lasse Vuola!

    VastaaPoista
  9. Kovat on palkat ja suurin osa liigatuomareista pystyy varmuudella hoitamaan työnsä siten, ettei palkatonta synny - todennäköisesti.

    Vuola kirjoittaa vähän ympäripyöreästi asian vierestä, että joku ei sen takia ala erotuomariksi? Meillä on suuri määrä piippareita mukana vain rahan vuoksi.

    Kyseessä oleva heikennys on vuokra-autojen mahdollinen käyttö. Mikä siinä on ongelmana?

    Erotuomareiden yleinen taso on pitkälti kiinni kouluttajien ja tarkkailijoiden ( sama asia ) tasosta. Se on meillä erittäin huono. Pääkaupungin alueelta löytyy yksi pätevä - yksi!

    Muualta maasta samoin yksi. Kehity nyt siinä. Missä vanhat huipputuomarit koulutuksesta ( vain sirkka ) ??

    VastaaPoista
  10. Tässä asiassahan on monta puolta, jossa suurimpana painaa lopulta henkilöturvallisuus. Itselläni on liikaa huonoja kokemuksia "työnantajan" matkustamisoikeuksien rajoittamisesta ja pakottamisesta vuokra-auton käyttöön.

    Ihan oikeasti (uskokaa tai älkää), niin kukaan ei et-toimintaa pääsarjatasolla rahasta tee. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö asianmukainen korvaus (ml. km-korvaus) olisi erotuomareiden oikeus. Väittäisin, että on aika pieni menoerä joukkueiden budjetissa. Ja ne pääomatulon menetykset et-toiminnan vuoksi ovat monilla merkittäviä.

    Sitäpaitsi tällä edes mitään ihmeempiä säästöjä saavuteta. Aikaa kuluu matkustukseen enemmän. Tällöinhän auton hakeminen ja/tai kotiinkuljetuksen kyttääminen on laskutettavaa aikaa.

    Puhutaan lajin korkeimmista kansallisesta sarjatasoista. Nouseeko näin paljon mainostettu lajin status ja brändi?

    p.s. Kiitos Lasse. Olet hieno mies, kun laitoit tämän blogin pystyyn!

    VastaaPoista
  11. Anonyymi esitti hyvän kysymyksen: "Missä vanhat huipputuomarit koulutuksesta ( vain sirkka ) ?"

    Jokainen aktiiviuran lopettamisensa jälkeen pysyvästi menetetty pääsarjatason erotuomari on menetys koko lajille. Koulutukseen kuuluu myös tarkkailu, ja tarkkailijoiden joukossa on kyllä jonkin verran ns. vanhoja Jermuja kuten Jouni Kääriäinen ja Jani Mäcklin. Sen tiedän, että ETV:ssä tehdään töitä sen eteen, että lopettaneita ei menetettäisi lajin parista. Liian monesti mitta tulee kuitenkin kerralla täyteen.

    Koskeekohan tämä suunniteltu (ja toivottavasti torpedoitavissa oleva) matkustyskäytäntö muuten otteluvalvojiakin? Voi nimittäin olla, että houkuttelevuusvaikutus seuraa myös sinne...

    Toinen hyvä kysymys on, miksi lopettaneista liigapelaajista ei saada rekrytoitua enempää erotuomareita?

    VastaaPoista
  12. Kyllä tätä hommaa tehdään rahan takia, niin täällä alasarjoissa kuin liigassakin. Tosin sitä rahaa ei tule niin paljon, että määrättömästi jaksaa kuunnella joitain kutosdivarin urpoja jotka ei ymmärrä sääntöjä eikä pelin lukua (hyöty vai vihellys). Älykkäät kaverit (tod. näk. hyvät tuomarit) jättää nää hommat kun ei jaksa noita idiootteja kuunnella.

    Jokainen voi tosiaan laskea paljon jää käteen jostain yksittäisestä pelistä/tunti, kun joutuu maksamaan verot. Ei alasarjoissa nyt niin hirveän tarkkaa ole, mutta kun mennään liigan alaisiin divari- ja liigapeleihin, niin johan rupes verottajakin hymyilemään. Nyt jos tosiaan otetaan pois nämä lain mukaiset verottomat kulukorvaukset, niin paskaa jää käteen. Siinähän sitten vedätte jonkun oman kylän jantterin ohjauksessa kun kutosdivarikin on tälle dumpille haaste.

    Miettikää nyt perkeleet mitä niistä peleistä tulee, jos ei siellä olisi edes nykyisten tasoisia tuomareita. Nyt jos paskaa tulee joka tuutista, niin kiitos ja näkemiin. Pitäkää tunkkine, me pärjätään ilman noitakin pennejä.

    VastaaPoista
  13. Niissä kulukorvauksissa otetaan huomioon paitsi bensakulut, myös auton käytöstä aiheutuvat kulut. Jos ajelee kaksi kertaa viikossa 200-300 km suuntaansa vuoden ajan, jokainen voi keskenään laskea paljonko niitä kilometrejä tulee vuodessa. Ja kun sen on tehnyt, voikin miettiä kuinka paljon kenenkin auto näitä kilometrejä kestää. Huollot yms. pitää jokaisen tuomarin maksaa itse, mikä on yksi syy kulukorvausten suuruuteen. Sitäpaitsi kulukorvaukset ovat yhtä suuret muillakin työntekijöillä, joiden työhön kuuluu oman auton käyttö.

    Toinen syy on nuo verot, mitkä edellinen kirjoittaja mainitsi. Siitä 120 euron palkkiosta jää sivutulon verotuksen jälkeen käteen (henkilöstä riippuen) joku 80 euroa. Jos matka-aikaa on nolla minuuttia, se on hyvä korvaus. Jos matka-aikaa on enemmän kuin tunti suuntaansa, se on surkea korvaus. Kuka menee kuuntelemaan haukkumista ja syyttelyä kolmeksi tunniksi 10 euron tuntipalkalla, kysyn vaan.

    VastaaPoista
  14. Viimeiset kaksi kirjoitusta ovat suoraan pepusta. Palkkioon ei laskettu nyt pv-korvausta. Korvaus on edelleen linjassa. Pelaajat painavat samat reissut vailla mainittavia ja suurin osa ihan ilman korvauksia. Kuluttavat matkaan 2-3 tuntia ekstraa viela tuomareihin verrattuna. Auton huoltokulut vuokraa-autoilla pois + muut km-vaikutukset jne..Omia janttereita pilaa otteluita jo nyt, joten se ei muutu..

    Toiseksi viimeinen ( klo 11.03 ) kirjoittaja lopettaa tuomitsemisen toivottavasti jo pian muutoinkin. Todella naurettava kirjoitus!

    VastaaPoista
  15. Älä pelaa ilmatteeks.Rahan takia mekin siellä ollaan ja jos ei rahaa tule tarpeeksi niin ilman tuomareita pelaatte.Onko sitten kivaa kun ei kukaan vislaa.

    VastaaPoista
  16. Monivuotisena alasarjalaisena tuomarina kirjoittelen mielipiteeni tästäkin julki:

    Kyllä liigaa vetävät jantterit ovat palkkionsa ansainneet ja tähän lasken kyllä sekä itse pelikorvauksen, että matkat ja muut siihen liittyvät/myönnetyt korvaukset päälle.

    Kovasti lajin piirissä toivomme, että lajistamme tulisi näkyvämpi ja se nostaisi tasoaan verrattuna "valtalajeihin" joilla tässä yhteydessä tarkoitan jäkistä, jalista, korista (?), pesistä ja muita matseja joissa katsojia käy ka.-mielessä enemmän kuin omassamme noin PÄÄsarjatasolla mitattuna.

    Ennemmin tästä maasta ne säbädumarit loppuvat kuin säbän pelaajat!

    Käsittääkseni pelaajia tulee kausi kaudelta lisää (lisenssipelaajia), tuomareita suhteutettuna edelliseen ilmaisuun vain kourallinen jos sitäkään. "Huonona vuonna" ei tuomareita tule lisää ja voi alueellisesti olla "persnettoakin" tuomareissa.

    Uudet tuomarithan eivät näy heti tasossa Liigassa. Alasarjoista sinne ylös päin mennään.

    Kukaan ei nouse liigaan vuodessa tai kahdessakaan, näin väitän.

    Alasarjojen matkustussäännön koen menneet nyt parempaan suuntaan kun km-rajoja laskettiin päivärajohen kohdalla, siitä ei sen enempää. KELPAA!

    Salibandyliigan (vrt. liiton sarjat) järjestämissä yksittäisissä peleissä ei luulisi olevan KENENKÄÄN etu että tuomareitten etuja karsitaan.

    Mitä ylemmäksi mennään, sen enemmän pelaajatkin saavat korvausta "vaivanpalkaksi" liikuntaharrastuksestaan. Sama suotakoon tuomareillekin.

    Tsemppiä Vuolalle, Lewikselle, Anderssonille kuin Kokkosellekin, kilometreillä tai ilman, vuokra-autolla tai omalla turvallisella kaaralla!

    Samoin MUILLEKIN Liigatuomarijanttereille YMPÄRI MAATA paikkakunnasta riippumatta.

    Ei kun vain omalla foorumillamme arvailut pystyyn henkilöllisyydestäni... jos ei jo tekstistä käy ilmi... kuten ehkä useimmille käy... ;)

    Nimimerkillä: samalta alueelta kuin edellä nimeltä mainitut heput.

    VastaaPoista
  17. Hei kaikille ja on erittäin mukavaa, että asiasta keskustellaan.

    Haluaisin tuoda edellisistä viesteistä yhteenvetona pari asiaa tuosta liigaerotuomaroinnista esille ja sitten kahlata läpi sekä ottelupalkkioita että vuokra-auto -asiaa.

    Ensinnäkin liigatasolla tuomarointi tarkoittaa ympärivuotista treenaamista, jossa perusajatuksena on se, että hyvässä kondiksessa myös peli kulkee.
    Toisekseen tulee treenata monta vuotta oikealla tavalla ja onnistua peleissä illasta toiseen ennen kuin liigaan saa edes koeotteluita.
    Tämän kivan -oli pakkasta tai helle- treenaamisen lisäksi liigatuomari joutuu oikeasti sopimaan työnantajansa kanssa korvaavista töistä, mikäli joutuu kesken työpäivän lähtemään etäämmäs piippaamaan ja on väärin olettaa, että jokaisella liigadumarilla se on yksinkertainen asia ja työnantajan puolelta itsestäänselvyys.

    Sitten on matkustusajat. Yleisin paluuaika liigareissulta matkapelinä on puolen yön jälkeen. Voi ajatella, että pelipaikalla ollaan viimeistään 1,5 h ennen matsin alkua, sitten ottelun jälkeen on aina palautteenanto jne. Matkoineen siis pitkälti reilun normaalin työpäivän ylittävä rupeama.

    Näin ollen kun katsoo ottelupalkkiota maksettujen verojen jälkeen, niin eipä siitä paljoa jää tuntia kohden, edes pelkän ottelupäivän osalta katsottuna... Itseäni hieman kyllä palkkiojärjestelmässä ihmetyttää se, että miksi esim. kymmenen kautta liigassa viheltäneet saavat saman palkkion kuin uudet tulokkaat?

    Mielestäni keskusteltaessa mahdollisista vuokra-autoista tulisi myös nostaa kunnolla esille jo aiemminkin esiin tulleet turvallisuus ja auton nouto/palautus. Taas ei kannata olettaa, että hyvän vuokra-auton saa halvalla tai että ei se nouto/palautus vie paljoa aikaa. Itse voisin ainakin moiseen operaatioon laskea kuluvan aikaa noin kahdesta-kolmeen tuntia, kun huomioi nettivarauksen tekemisen, auton nouto/palau tus 40 min. bussilla per suunta (+bussin odotteluajat) ja pa! perityö t vuokraamossa siihe päälle. Kukas tuon käytetyn ajan maksaa? Ja mitäs sitten, jos osuu vaikka kivi tuulilasiin, paljonko on omavastuu ja kuka sen maksaa?

    Lisäksi pitäisi miettiä, että miksi tällaisia päätöksiä ollaan tekemässä yksipuolisesti?

    Divaripuolella ymmärrän hyvin matkapelien varjolla laskennallisen vuokra-auton käytön, mutta en kesken kauden yhtäkkiä vain toimintaan lisättynä. Liigan puolella koko vuokra-auto -ajatus saa edellä olevien asioiden puitteissa karvat nousemaan pystyyn.

    VastaaPoista
  18. Hyvä tiivistys. Tässä on myös testi erotuomariyhdistykselle; löytyykö kollektiivista voimaa sen verran, että - anteeksi vain kielenkäyttöni - naurettava heikennys saadaan "torpedoitua"?

    Olen edellisen kommentoijan kanssa täysin samaa mieltä myös siitä erikoisuudesta, että 200 ottelua tuomaroinut veloittaa saman verran kuin noviisi. Jääkiekon puolellahan palkkioperusteet ovat verrannollisia kokemukseen.

    VastaaPoista
  19. Hirveet on tilit !

    Nytkin täällä kotona vaan lotrailen tuomaripalkkioilla ostetulla tietokoneella, tuomaripalkkioilla maksetun nettiyhteyden kautta,
    tuomaripalkkioilla ylläpidetyssä nettiblogissa.

    Muksut katselee kalliita taivaskanavia kalliista
    taulutelkkarista ja kalliilla rahalla laiteltu vaimo
    odottelee miljoonan euron moottorisängyssä
    hyvin tienaavaa tuomaripuolisoaan peuhaamaan.

    Taidan pitää huomenna rokulipäivän duunista.
    On nimittäisn sen verran hilloa.

    VastaaPoista
  20. Suuret kiitokset hyville kommenteille ja ennen kaikkea aloittajalle. Nyt on noussut esille muutama seikka johon haluan ottaa kantaa. Tekeekö 200 tuomittua peliä tuomarista arvostetun ja näin ollen kokemuksesta tulisi palkita paremmin? Luultavasti ymmärrän yskän ja kyllä,olen ajatuksen kannalla mutta...Mielestäni palkkioperustetta ei voi suoraan verrata TUOMIttuihin otteluihin näinkin nuoren ja pienten marginaalien lajissa. Pidetään pientä eroa lätkään vielä muutama vuosi.

    Uskon,voin kyllä olla väärässäkin, että nykyiset "huipputuomarit" saattaisivat olla hieman parempia jos olisivat vislailleet muutakin kuin näitä tasokkaita (virheettömiä) pelejä.Siis nähneet lajia hivenen syvemmälle.

    Väitän, että nämä "huipputuomarit", olisivat vieläkin parempia jos he joskus vain katselisivat pelejä ja opiskelisivat lajia. Ainakaan edellisten kommenttien perusteella heillä ei ole siihen yksinkertaisesti aikaa,toivottavasti syy ei ole motivaation. Mielestäni on sääli ettei otteluiden seuraamista tueta, edes minimaalisesti, sillä tämä "huipputuomareiden" taso noussut huimasti viime vuosina ja toivotaan että näin käy tulevaisuudessakin.

    VastaaPoista
  21. L Vuola, eikö M1D ole samaa pääsarjatasoa kuin Mliigakin? Miksi sama sarjajärjestäjä mutta eri käytänteet? Kenen joukoissa Vuola seisot? Omissasi vai kaikkien yhteisessä?

    VastaaPoista
  22. On totta, että siinä on epäkohta yhdenvertaisuuden kannalta. Divarin supistuessa ei ole kovin kestävää käyttää taloudellisia syitä tällaisten järjestelyiden perustelemiselle.

    Näkökulmani kirjoitukseen oli subjektiivinen siinä mielessä, että siinä puhuttiin mahdollisista ensi kauden heikennyksistä koskien miesten liigaa, mutta seison myös kaikkien yhteisessä joukossa.

    VastaaPoista
  23. Anonyymi kirjoitti...
    Kyllä näin kakkosdivarijoukkueen näkökulmasta tuntuu pöyristyttävältä, kun tuomarin perusmaksu peliltä on sen 70e (peli kestää 2h) ja tämän päälle tuomari laskuttaa matkoistaan parhaimmillaan reilusti yli varsinaisen korvauksen, jolloin yhteiskorvaus on parhaimmillaan ollut sen 200e... Kyllä luulisi lähempääkin löytyvän tälle tasolle parempia tuomareita, sillä kaukaa tulleet yksilöt eivät mitään erikoisia ole olleet.

    Kommentti: Liiton matkustussäännöissä on kyllä maininta että erotuomareiden on käytettävä edullisinta mahdollista kulkuneuvoa eli julkisia jos ne on mahdollisia. Ellei se pidennä matka-aikaa kohtuuttomasti, taisi olla 1h per suunta mikä on kyllä aika epämääräisesti sanottu kun matkaa ei ole suhteutettu tähän mitenkään. Tai kodin ja pysäkin väli on kohtuuttoman suuri. (3km)

    Ei se paljoa seuroilta vaadi katsoa onko tuomareilla mahdollisuutta käyttää julkisia kulkuneuvoja. Pohjoisessa otettiin keskustelun alle ennen kautta Oulu Rovaniemi väli (240 km) erotuomarikerhon kanssa, jossa seuran puolesta todettiin että julkisia voidaan käyttää tällä välillä. Seura tarjoutui vielä kuskaamaan paikanpäällä juna-asemalta ja pelin jälkeen sinne takaisin.
    Tämän jälkeen mun mielestä tuomareilla on perusteluvelvollisuus miksei he voi käyttää julkista, jos laskuttavat km-taksan mukaan.

    Todellisuudessa tuskin monikaan kulkee junalla tai linkkarilla vaan edelleen sillä omalla autolla, mutta korvauksen tulisi olla julkisten mukaan...
    Se on sitten seurojen asia fiksata pelien aikatauluja (jos tähän on mahdollisuutta) niin että julkiset toteutuu.

    VastaaPoista